LAHJOITA! AJANKOHTAISTA BLOGIT RINNEKOTI 90v OTA YHTEYTTÄ



Artikkeli

Historiaa vai kermakuorrutusta - mistä brändin kehitystyössä liikkeelle?

Ravintolapäivänä voit huoletta ostaa kadun varressa olevasta kojusta leivoksen tai jopa kokonaisen aterian. Mutta ostaisitko yhtä huolettomasti esimerkiksi luomenpoiston, silmäleikkauksen tai polven nivelsiteiden leikkauksen? Tehdessäsi terveyteesi liittyvää ostopäätöstä, luotat lääkäriin vaikka et välttämättä ole tavannut häntä.

Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät päätökset ovat henkilökohtaisia ja usein elämämme suurimpia päätöksiä. Nämä päätökset perustuvat luottamukseen. Ison päätöksen tekemisessä sinua auttavat brändilupaukset tai kokemuksesi brändistä. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että sote-alan toimijat myyvät palveluja brändillään ja maineellaan jo kauan ennen kuin asiakas niitä edes tarvitsee. Siinä vaiheessa, kun palvelua tarvitaan, on päätös usein jo tehty.

Väittäisin, että jokaisella organisaatiolla on brändi, olipa sitä tietoisesti mietitty ja rakennettu tai ei. Organisaation tai paikan nimi jo luo mielikuvan, joka pohjautuu aikaisempiin kokemuksiin, kuulopuheisiin tai satunnaisiin mainosvälähdyksiin.

Arvo-liiton viestintäpäivässä 25.4.2016 saimme kuulla Finlaysonin Jukka Kurttilan ajatuksia vastuullisesta viestinnästä ja brändäyksestä. Finlayson on yli 200 vuotta vanha yritys, jonka brändi kaipasi uuden johdon mielestä uudistusta. Brändiuudistus lähti liikkeelle tutustumalla yrityksen historiaan ja tarinoihin. Brändityön tuloksena palattiin yrityksen juurille. Finlayson haluaa olla tänä päivänä yhtä suvaitsevainen ja rohkea kuin toimintansa alkuaikoina. Kurttila kertoi, että yrityksen ajattelua ja päätöksentekoa johdetaan brändistä – rohkeasti ja suvaitsevasti.

Rinnekodin historiaa on kirjoitettu jo pian 90 vuotta. Tarinamme sai alkunsa lähimmäisenrakkaudesta. Historiansa aikana säätiöstä on ehtinyt syntyä monenlaisia tarinoita ja mielikuvia, ja niitä syntyy joka päivä kaikissa kohtaamisissamme. Entä brändi – sitä sanaa mielestäni harvoin liitetään säätiöihin tai kolmannen sektorin toimijoihin.  Jo pitkä historiamme kertoo asiakkaidemme luottamuksesta meihin, asiantuntemuksestamme ja roolistamme kehitysvamma-alan ”tienraivaajana”. Se on meidän brändimme, tärkein voimavaramme. Tarinassamme on paljon aineksia, joista voimme inspiroitua koko säätiön kehitystyössä. Uskon, että kaikilla vahvaan arvopohjaan perustuvilla organisaatioilla on opittavaa Finlaysonin esimerkistä. Tämän päivän brändin rakennus ei ole kermakuorrutusta, vaan se lähtee juurista, oman historiansa tuntemuksesta.

Lisää uutisia