4.9.2020

Asiakkaiden tavoitteet rytmittävät toimintaa Toimintakeskus Atlaksessa

Nuori nainen loikkii iloisena huoneen poikki lokerikolleen. Siellä ohjaaja on häntä vastassa ja yhdessä tuumin he istahtavat sohvalle vaihtamaan viikonlopun kuulumisia. Uusi viikko Toimintakeskus Atlaksessa on käynnistymässä. On varhainen aamu. Erityisohjaaja Jeanette Auvinen täyttää päiväohjelmataulua toimintakeskuksen Valtti-puolella, jossa asiakkaana on nuoria autismikirjon henkilöitä. Ainon puolella asiakkaat ovat hoidollisempia.

Jeannette Auvinen asettaa päiväohjelmakuvia valkotaululle.

Jeannette Auvinen asettelee päiväohjelmaa paikoilleen Toimintakeskus Atlaksen Valtti-puolella.

– On ollut ihana palata normaalimpaan arkeen poikkeuksellisen kevään jälkeen. Asiakkaistakin näkee, että nyt on kaikki taas hyvin, Auvinen kertoo.

Myös yksikönjohtaja Anne Alhava muistelee kesälomien jälkeen saamaansa puhelua erään asiakkaan äidiltä. Viestissä asiakas ääntelee naurahtaen ja iloiten, kun pääsee pitkästä aikaa toimintakeskukseen. Asiakkaiden välitön palaute on ajoittain haastavassakin työssä se, mikä kantaa eteenpäin.

Toinen on onnistumisen kokemukset. Niitä tulee päivittäin, toisinaan harvemmin. Erään asiakkaan kohdalla ohjaajat tiesivät, että hän nauttisi, jos pääsisi moppaamaan. Asiakkaalla oli kuitenkin hieman heikompi jakso, jonka aikana hän oli sulkeutunut eikä kiinnostunut uusista asioista. Muutaman päivän ajan ohjaajat kannustivat asiakasta kokeilemaan moppausta ja jo kolmantena päivänä hän odotti, milloin olisi moppauksen aika.

– Näen, että etenkin autismityössä asiat eivät etene yhdessä päivässä maaliin, vaan pitää olla pitkäjänteinen ja johdonmukainen. Toisaalta, jos jokin ei ota onnistuakseen, niin sitten ei. Asioista on pystyttävä luopumaankin, Auvinen toteaa.

Toimintakeskus Atlaksessa on yhdessä hyväksytty, että tavoitteet on hyvä paloitella pienemmiksi. Esimerkiksi jos asiakkaan tavoitteena on oppia ottamaan ruokaa itse, kaikkea ei tarvitse tavoitella heti. Kun esimerkiksi salaatin ottaminen alkaa sujumaan, lisätään rinnalle muun ruokalajin lisääminen.

Työyhteisönä yhdessä

Toimintakeskus Atlaksen kahdella eri puolella työssä korostuvat eri asiat, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy. Aino-puolella päivät sujuvat hoidollisempien töiden parissa, sillä asiakkaat liikkuvat pyörätuolilla ja käyttävät muitakin apuvälineitä. Päivittäiset hoitotoimenpiteet vievät ison osan päivän ajasta.

Valtin puolen asiakkailla on käyttäytymisen haasteita, jotka liittyvät autismikirjon piirteisiin. Jeanette Auvinen kokee, että autismityössä on omat erityispiirteensä, mutta eivät määrittele koko työtä. Työn haastavuudesta on toki hyvä puhua, mutta haasteetkaan eivät ole kokonaisvaltaisia tai nouse esiin päivittäin.

Jeannette Auvinen ja Anne Alhava keskustelevat keskenään tietokoneen äärellä.

Jeannette Auvinen (vas.) ja Anne Alhava Toimintakeskus Atlaksen toimistossa.

– Meillä on hyvä työyhteisö, jonka kanssa käymme asioita läpi ja kerromme havaintojamme. Itse tykkään sanoittaa ääneen tekemisen ja uskon, että siitä on hyötyä kollegoilleni, koska se on tiedon jakamista. Huomenna työtoverini voi hyvinkin selviytyä haastavasta tilanteesta paremmin sen tiedon perusteella, jonka hän on minulta saanut, Auvinen mallintaa.

– Keskusteleminen ihan missä tahansa yksikössä on tärkeää, ja meillä se on otettu yhdeksi toimintatavaksi. Sen lisäksi olemme puhuneet paljon läsnäolon merkityksestä ja sen ymmärtämisestä, keitä varten me täällä olemme. Ohjausaika on hyvin intensiivistä. Olemalla läsnä ohjaajat näkevät heti, mitä asiakas tarvitsee ja voivat reagoida siihen. Yksikin sekunti voi olla merkityksellinen ja sen äärellä pitää olla voidakseen reagoida tilanteen vaatimalla tavalla, Alhava toteaa.

Aiheeseen liittyvät