8.4.2021

Toimintakeskus Tarmolassa arvot ovat asiakaskokemuksen lähtökohta

Rinnekodin arvot hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys näkyvät Porvoossa sijaitsevan Toimintakeskus Tarmolan arjessa monin tavoin. Arvot ovat koko yhteisön yhteinen perusta, mutta ne heijastuvat myös niin työntekijöiden kesken toimiessa kuin ohjaajien ja asiakkaiden yhdessä tekemisessä. Arvojen huomioiminen työssä on tärkeä osa asiakaskokemusta.

Kankaalle maalattu puu, jonka oksilla sanoja Rinnekodin arvoista

Toimintakeskus Tarmolan asiakkaat pohtivat arvoja ja elämässä tärkeitä asioita. Esiin nousi muun muassa anteeksipyynnön tärkeys, ystävyys ja kaveruus sekä ruokailun tärkeys jaksamiseen.

Jyri ja Sirpa istuvat ruudun takana hiljaisina. Haastattelu Teamsin välityksellä on jännittävää, vaikka mukana on tutut työntekijät Päivi Kumpulainen ja Minna Kalliomäki. Keskustelemme siitä, mitä kukin tykkää päivisin tehdä Tarmolassa, kun puhe kääntyy uskallukseen ja uusien asioiden kokeilemiseen. Viimeksi Tarmolassa tutkittiin Saharan hiekkaa, joka leijui helmikuun lopulla myös Suomeen asti.

– Keräsimme näytteitä lumesta ja lähetimme Ilmatieteenlaitokselle tutkittavaksi. Se oli kiva ja mielenkiintoinen kokeilu, erityisohjaaja Päivi Kupulainen kertoo.

Sekä Jyri että Sirpa muistavat kokeilun olleen uudenlainen ja normaalista poikkeava. Jyri, Sirpa sekä muut Toimintakeskus Tarmolan asiakkaat ovat aktiivisesti mukana toiminnan suunnittelussa. Ideoita kootaan aamuinfoissa ja perjantaisissa työpalavereissa, mutta myös vaikkapa kädentaitotöiden parissa rupatellen.

– Viemme asiakkaiden toiveita ja tavoitteita säännöllisesti mukaan päiväohjelmiin ja kokeilemme, miten erilaiset ryhmät tai niiden sisällöt toimivat. Esimerkiksi nyt on käynnistymässä yhteiskuntaryhmä, johon ohjaajat yhdessä asiakkaiden kanssa miettivät aiheet keväälle, palveluyksikön johtaja Minna Kalliomäki kuvailee.

– Vanhassa tutussa mukavassa on monesti hyvä pidättäytyä, mutta vaatii toki ohjaajalta ammattitaitoa ja kekseliäisyyttä, jotta saadaan asiakkaita innostettua uusiin asioihin mukaan, Kalliomäki jatkaa.

Sekä Kalliomäki että Kumpulainen ovat ylpeitä siitä, että asiakkaan kuuleminen ja kohtaaminen on työn ydintä ja pohjana toiminnan suunnittelussa.

Yhteisessä tekemisessä on voimaa

Jyri ja Sirpa kertovat, että voivat vaikuttaa päiviensä sisältöihin riittävästi. Jyri on kiinnostunut luonnosta ja viihtyykin ryhmissä, joissa ulkoillaan. Sirpa puolestaan viihtyy kädentaitojen parissa. Vaikka ryhmäjaollisesti Jyri ja Sirpa viettävät päivänsä samassa ryhmässä, toiminnan sisällöt ovat hyvinkin toisistaan poikkeavia, yksilöllisesti rakennettuja. Kummallakin on myös vastuutehtäviä Toimintakeskus Tarmolassa.

– Roskien vieminen, kertoo Jyri.

– Postin nouto, jatkaa Sirpa.

Valinnanvapaus on Tarmolassa tärkeää ja on vahvasti sidoksissa Rinnekodin arvoista hyvään elämään ja asiantuntijuuteen. Minna Kalliomäki kuvailee, että kukaan ei voi tietää toisen puolesta, mikä tarkoittaa kenellekin hyvää elämää. Eikä siten myöskään päättää tekemisistä.

– On tärkeää, että esihenkilönä tunnen ja pystyn kulkemaan niin asiakkaiden kuin ohjaajienkin rinnalla ja tukemaan hyvää elämää. Me olemme kaikki samalla tasolla, ihminen ihmisenä. Yksikön johtajana koen, että asiakkaiden ja koko henkilökunnan tunteminen on yksi tärkeä asia hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseksi, Kalliomäki kuvailee.

Asiakkaat iloitsevat etenkin juhlapäivien ja teemojen ympärille toteutuvien asioiden ideoinnista ja suunnittelemisesta. Viimeksi pääsiäinen on innoittanut asiakkaat askartelemaan ja koristelemaan toimintakeskusta.

– Sekin tehtiin niin, että jokainen sai itse päättää, miten haluaa osallistua. Hienoa oli, kun yhdessä lähdimme kokeilemaan rairuohon istutusta hieman erilaisella tavalla kuin aiemmin, Päivi Kumpulainen naurahtaa.

Rairuohoa kasvamassa sukkahousuista tehtyihin astioihin. Istutus näyttää ihan siililtä.

Siilit sukkahousuista syntyivät pääsiäiseksi yhteisestä ideasta ja tahdosta kokeilla jotain uutta.

Aiheeseen liittyvät