AJANKOHTAISTA BLOGIT RINNEKOTI 90v OTA YHTEYTTÄ ANNA PALAUTETTA


Asiantuntijablogi

<   KAIKKI BLOGIT

Asiantuntijablogi

Rinnekodin asiantuntijat kirjoittavat tässä blogissa ajankohtaisia näkökulmia kehitysvamma-alalta.

Kehitämmekö Sote-alalla ongelmia vai ratkaisuja?

Asiantuntijablogi - 21.04.2016


Linda Laatikainen, palvelutoiminnan johtaja


”Ette valitettavasti täytä KELA:n kriteerejä. Tämä ei ikävä kyllä kuulu meidän vastuualueellemme, vaan teidän tulee ottaa yhteyttä kollegaani. IT-järjestelmämme eivät valitettavasti keskustele keskenään. Seuraava vapaa aika on 6 kuukauden päästä. Internet-yhteytemme ovat tänään poikki. Kotinne ei täytä tilavaatimuksiamme, joten pyyntöänne ei voida toteuttaa. Ymmärrän, että kylässänne olisi lääkäri, mutta pyydän teitä käyttämään taksikorttianne ja matkustamaan 50km päässä olevaan kaupunkiin hoitoon.”

Kuulostavatko nämä lausahdukset Suomen sote-maailmasta tutuilta? Onko sinua pompoteltu maailman hajautetuimman sote-järjestelmän uhrina?

Kehittämistyö sote-alalla on jatkuvien ongelmien löytämistä. Mitä innokkaammin pyrkii kehittämään, sitä useampaan siiloon, kriteeriin, rajoitukseen, vaatimukseen, oletukseen ja lakipykälään törmäämme. Tämä on sote-alan kehittäjän arkea. Menestyksen salaisuus on asiakaslähtöinen, sinnikäs ja ratkaisukeskeinen asenne tilanteesta riippumatta.

Rinnekodissa lähdemme liikenteeseen asenteella ”asiakas on aina oikeassa”. Tämä asenne edistää nykyisten ja uusien palvelujen kehittämistä asiakkaan toiveista ja tarpeista lähtien. Vertauksena voisi käyttää esimerkiksi Lontoon kuuluisaa Harrods-kauppaa. Sieltä voi kuulemma ostaa mitä tahansa – vaikka elävän norsun. Tämä asiakaslupaus varmistaa, että Harrods vastaa asiakkaiden tarpeisiin, vaikka niiden toteuttamiseen liittyisi vaativiakin esteitä.

Kehitysvammapalvelujen kehittäjänä Rinnekodilla on erityisen tärkeä rooli ennakoida ja tulkita asiakkaiden tarpeita. Osa asiakkaistamme ei kykene täysin kommunikoimaan omia toiveitaan tai tarpeitaan. Toisaalta asiakkaan suullisesti tai kirjallisesti kertoma tarve ei aina ole se, joka johtaa isoimpiin kehitysloikkiin. Sen sijaan Rinnekodin täytyy alansa uranuurtajana uskaltaa olla rohkea ja ehdottaa askelta rohkeampaa ratkaisua kuin asiakas itse pyytää. Harrodsin asiakaslähtöinen kehittämisajatus toi tavarataloon Britannian ensimmäiset liukuportaat. Näitä asiakkaat eivät olleet osanneet pyytää itse – ja alussa niistä hermostuneille asiakkaille piti tarjota portaiden huipulla hajusuolaa ja konjakkipaukkuja. Osa asiakkaista saattoi jopa jättää kyseisessä kaupassa käymättä pelottavien portaiden vuoksi. Jälkeenpäin kiittelemme kuitenkin kaikki kauppojen liukuportaita pitkän ostospäivän päätteeksi, kun painavia ostoskasseja on kerääntynyt.

Sekä YK:n yleissopimuksen että uuden sosiaalihuoltolakimme kantavana ajatuksena on osallisuus ja yhteisöllisyys. Pyrimme jokaisen asiakkaan kohdalla arvioimaan yksilöllisesti, miten hän voisi entistä enemmän osallistua yhteiskuntaa, omista asioista päättämiseen ja ikätovereiden mukaiseen hyvään elämään. Välillä tämä tavoite tarkoittaa, että Rinnekoti tuo keskusteluihin hyvinkin raflaavia käytännön ehdotuksia itsenäisemmän, omannäköisen elämän ja kokonaisvaltaisemman valinnanvapauden toteuttamiseksi. Alan kehittäjänä tehtävämme on ravistella sote-alan siiloja, jäykkiä rakenteita ja ongelmien verkostoja. Monessa tilanteessa on helpompaa ja turvallisempaa pohtia ”miksi Matti ei voi asioida lähikaupassa tai asua omassa kodissa” kuin ”miten voisimme tukea Mattia ja muovata hänen ympäristöään siten, että hän voisi tulevaisuudessa elää enemmän ikätovereidensa kaltaista elämää”. Myös vammaisella on oikeus kokea jännitystä kämppäkavereiden kanssa muutosta omaan kotiin ja onnistumisen riemua, kun ensimmäinen yö ilman vierihoitajaa tai äitiä sujuu ilman merkittäviä kommelluksia. Tämä tavoite saattaa olla monella vaikeavammaisella kaukana tulevaisuudessa, mutta tavoitteet kannattaa asettaa korkealle: Jos kurkottaa tähtiin saattaa päätyä kuuhun matkan varrella!


JAA:

Lisää blogiartikkeleita

Jotta elämästään voi nauttia, on arjen asioiden oltava kunnossa

Asiantuntijablogi - 27.11.2017

Jaana Laaksonen, Asiakkuusjohtaja


Rinnekoti oli mukana toteuttamassa marraskuun alussa KVANKin eli Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan tilaisuutta, joka pidettiin Helsingissä. ...

Lue lisää >

Vuorovaikutuksen voima

Asiantuntijablogi - 07.11.2017

Minttu Sauna-aho, johtava puheterapeutti


Osa Rinnekodin asiantuntijapalveluiden terapeuteista osallistuu tänä vuonna Kehitysvammaliiton Tikoteekin (http://papunet.net/tikoteekki/) järjestämän...

Lue lisää >

Kuka tukee runsastarpeista kehitysvammaista palvelujen suunnittelussa ja räätälöinnissä?

Asiantuntijablogi - 16.06.2017

Jaana Laaksonen, Asiakkuusjohtaja


Tänä päivänä asiakkaat haluavat saada yksilöllisesti räätälöityjä palveluja, mutta osa asiakkaista on valmis maksamaan myös massapalvelusta tai massar...

Lue lisää >


Vuorovaikutuksen voima

Minttu Sauna-aho, johtava puheterapeutti

Asiantuntijablogi - 07.11.2017


Moniulotteisia muutoksia

Markku Niemelä, Sosiaalipoliittinen neuvonantaja

Asiantuntijablogi - 07.04.2017


Tänään on juhlapäivä

Rinnekodin työllistymistä ja osallisuutta edistävien palvelujen väki

Asiantuntijablogi - 22.08.2016