AJANKOHTAISTA BLOGIT OTA YHTEYTTÄ ANNA PALAUTETTA


Asiantuntijablogi

Asiantuntijablogi

Rinnekodin asiantuntijat kirjoittavat tässä blogissa ajankohtaisia näkökulmia kehitysvamma-alalta.

Historiaa vai kermakuorrutusta - mistä brändin kehitystyössä liikkeelle?

Asiantuntijablogi - 28.04.2016


Taina Rönnqvist, viestintäpäällikkö


Ravintolapäivänä voit huoletta ostaa kadun varressa olevasta kojusta leivoksen tai jopa kokonaisen aterian. Mutta ostaisitko yhtä huolettomasti esimerkiksi luomenpoiston, silmäleikkauksen tai polven nivelsiteiden leikkauksen? Tehdessäsi terveyteesi liittyvää ostopäätöstä, luotat lääkäriin vaikka et välttämättä ole tavannut häntä.

Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät päätökset ovat henkilökohtaisia ja usein elämämme suurimpia päätöksiä. Nämä päätökset perustuvat luottamukseen. Ison päätöksen tekemisessä sinua auttavat brändilupaukset tai kokemuksesi brändistä. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että sote-alan toimijat myyvät palveluja brändillään ja maineellaan jo kauan ennen kuin asiakas niitä edes tarvitsee. Siinä vaiheessa, kun palvelua tarvitaan, on päätös usein jo tehty.

Väittäisin, että jokaisella organisaatiolla on brändi, olipa sitä tietoisesti mietitty ja rakennettu tai ei. Organisaation tai paikan nimi jo luo mielikuvan, joka pohjautuu aikaisempiin kokemuksiin, kuulopuheisiin tai satunnaisiin mainosvälähdyksiin.

Arvo-liiton viestintäpäivässä 25.4.2016 saimme kuulla Finlaysonin Jukka Kurttilan ajatuksia vastuullisesta viestinnästä ja brändäyksestä. Finlayson on yli 200 vuotta vanha yritys, jonka brändi kaipasi uuden johdon mielestä uudistusta. Brändiuudistus lähti liikkeelle tutustumalla yrityksen historiaan ja tarinoihin. Brändityön tuloksena palattiin yrityksen juurille. Finlayson haluaa olla tänä päivänä yhtä suvaitsevainen ja rohkea kuin toimintansa alkuaikoina. Kurttila kertoi, että yrityksen ajattelua ja päätöksentekoa johdetaan brändistä – rohkeasti ja suvaitsevasti.

Rinnekodin historiaa on kirjoitettu jo pian 90 vuotta. Tarinamme sai alkunsa lähimmäisenrakkaudesta. Historiansa aikana säätiöstä on ehtinyt syntyä monenlaisia tarinoita ja mielikuvia, ja niitä syntyy joka päivä kaikissa kohtaamisissamme. Entä brändi – sitä sanaa mielestäni harvoin liitetään säätiöihin tai kolmannen sektorin toimijoihin.  Jo pitkä historiamme kertoo asiakkaidemme luottamuksesta meihin, asiantuntemuksestamme ja roolistamme kehitysvamma-alan ”tienraivaajana”. Se on meidän brändimme, tärkein voimavaramme. Tarinassamme on paljon aineksia, joista voimme inspiroitua koko säätiön kehitystyössä. Uskon, että kaikilla vahvaan arvopohjaan perustuvilla organisaatioilla on opittavaa Finlaysonin esimerkistä. Tämän päivän brändin rakennus ei ole kermakuorrutusta, vaan se lähtee juurista, oman historiansa tuntemuksesta.


Lisää blogiartikkeleita

Näyttääkö palikkapelin pujottelu oikealta työn tekemiseltä? - vapaaehtoiset opiskelivat vuorovaikutusta HYP-menetelmän avulla

Asiantuntijablogi - 26.10.2018

Maija Rimpiläinen, Aktiivisuutta kehitysvammaisten arkeen -hanke


Parina elokuun iltana AKA -hankkeen vapaaehtoiset kokoontuivat yhteen katsomaan kuvaamiaan HYP-videoita. Vapaaehtoiset olivat Aktiivisuutta kehitysvam...

Lue lisää >

Hyvä työpäivä tehdään yhdessä

Ajankohtaista Asiantuntijablogi Nosto - 24.09.2018

Nina Leppäkangas, henkilöstöjohtaja


Palvelumme onnistuminen mitataan jokaisessa asiakaskohtaamisessa, niin sisäisten kuin ulkoisten asiakkaiden kokemuksissa. Työntekijän hyvinvointi heij...

Lue lisää >

Autismikirjon henkilöiden pelkojen hoito

Asiantuntijablogi - 04.09.2018

Anna Vuorivirta, johtava psykologi


Kirjoitin tieteellisen artikkelin aiheesta pelkojen hoito autismikirjon häiriöissä. Artikkeli julkaistiin Käyttäytymisanalyysi ja –terapia (1-2, 2018)...

Lue lisää >


Vuorovaikutuksen voima

Minttu Sauna-aho, johtava puheterapeutti

Asiantuntijablogi - 07.11.2017


Moniulotteisia muutoksia

Markku Niemelä, Sosiaalipoliittinen neuvonantaja

Asiantuntijablogi - 07.04.2017