AJANKOHTAISTA BLOGIT OTA YHTEYTTÄ ANNA PALAUTETTA


Asiantuntijablogi

Asiantuntijablogi

Rinnekodin asiantuntijat kirjoittavat tässä blogissa ajankohtaisia näkökulmia kehitysvamma-alalta.

Hyvä työpäivä tehdään yhdessä

Ajankohtaista Asiantuntijablogi Nosto - 24.09.2018


Nina Leppäkangas, henkilöstöjohtaja


Palvelumme onnistuminen mitataan jokaisessa asiakaskohtaamisessa, niin sisäisten kuin ulkoisten asiakkaiden kokemuksissa. Työntekijän hyvinvointi heijastaa aina asiakaskokemukseen. Siksi meille Rinnekodissa on tärkeää tukea henkilökunnan työhyvinvointia ja mahdollistaa hyvä työpäivä jokaisena päivänä. Henkilöstöjohtajamme Nina Leppäkangas kirjoittaa asiantuntijablogissamme mistä Hyvää Työpäivää -ohjelmassa on kyse.

Mistä Hyvä Työpäivä syntyy?

Työhyvinvointi muodostuu monista käytännön asioista, niin työntekijän osaamisesta kuin hyvästä esimiestyöstä, toimivasta organisaatiokulttuurista, selkeästä työnkuvasta sekä avoimesta ja vuorovaikutteisesta yhteistyöstä. Mutta kenen vastuulla ovat työhyvinvointi tai koko organisaation hyvinvointi? Katse kääntyy usein omaan esimieheen tai HR-osastolle, vaikka itse asiassa meillä jokaisella on vastuu omasta ja työyhteisömme hyvinvoinnista.

Rinnekodissa käynnistyi tämän vuoden alussa Hyvää työpäivää! -ohjelma yhteistyössä työterveyshuollon palvelut meille tuottavan Terveystalon, työeläkevakuutusyhtiöiden Ilmarinen ja Keva sekä tapaturmavakuutuskumppani LähiTapiolan kanssa. Hyvää työpäivää! -ohjelmassa keskitymme henkilöstön työhyvinvointiin, ja kesällä 2018 laajensimme ohjelmaa myös työturvallisuuden osa-alueille. Haluamme vastuullisena työnantajana huolehtia henkilökuntamme työssä jaksamisesta ja turvallisesta työympäristöstä. Olemme asettaneet työhyvinvoinnille ja työturvallisuudelle selkeät tavoitteet ja mittarit, joita työhyvinvoinnin ohjausryhmä seuraa ja raportoi koko organisaatiollemme.

Työvire-kysely kehittämisen pohjana

Kaksi kertaa vuodessa tehtävän Työvire-kyselyn avulla haluamme ymmärtää paremmin koko henkilöstömme työvireisyyttä, käsitystä omasta hyvinvoinnistaan ja kokemusta työtyytyväisyydestään. Kevään kyselyn tulosten perusteella työvireemme koko talon osalta on hyvä; asteikolle yhdestä viiteen saimme tulokseksi 3,8. Työvireessä on luonnollisesti eroja eri toimipisteiden kesken. Jokainen esimies on käynyt tulokset ja kehittämiskohteet läpi omien tiimiensä kanssa ja jokainen tiimi on tehnyt omat kehittämistavoitteensa.

Työvire-kyselyn tulokset kertovat, että peräti 94% henkilökunnastamme kokee tekevänsä merkityksellistä työtä. Selkeä vahvuus työyhteisössämme on myös se, että henkilökuntamme tietää mitä meiltä työssämme odotetaan, oma rooli ja vastuualue ovat hyvin selvillä. Olen tästä tuloksesta erityisen iloinen, sillä työn merkityksellisyys, sekä kokemus siitä, että voi vaikuttaa omaan työhönsä ja tietää, mitä työssä odotetaan, tutkitusti lisäävät työhyvinvointia. 

Kevään Työvire-kyselyssä nousivat kehityskohteiksi työnantajan kiinnostuneisuus hyvinvoinnista sekä työympäristön turvallisuus. Hyvää työpäivää ja Turvallista työpäivää -ohjelmien avulla pyrimme löytämään ratkaisuja näihin kehityskohtiin. Lisäksi olemme jo uudistaneet työpaikkaselvitystä, ottaen mukaan koko yksikön henkilöstölle tehtävän esikyselyn, ja työhyvinvoinnista kannustamme keskustelemaan vähintään kaksi kertaa vuodessa työhyvinvointikeskustelun, joka kirjataan henkilöstötietojärjestelmäämme. Näiden aiheiden tulisi toki olla esillä ihan jatkuvasti arjessa ja niistä tulee voida puhua työyhteisössä avoimesti ja rakentavassa hengessä, yhdessä ratkaisuja hakien. Sinulle työympäristön turvallisuus voi tarkoittaa jotain ihan muuta, kuin minulle – kerrotaan siis rohkeasti ajatuksemme, jotta vältytään usein pieleen meneviltä oletuksilta.

Meillä jokaisella on vastuu pitää huolta omasta työkykyisyydestämme ja hyvinvoinnistamme. Työnantaja voi meitä siinä tukea, mutta kävelylle tai jumppasalille kukaan muu ei voi mennä puolestasi. Omassa työyhteisössä on myös hyvä keskustella, miten tiimissäsi voidaan tukea keskinäistä hyvinvointia esimerkiksi mikrotauot mahdollistaen, sillä asiakastyömme on intensiivistä ja lyhytkin hengähdystauko on tärkeää palautumisen kannalta. Yhteistyössä on voimaa ja kollegiaalisella tuella jaksamme kaikki paremmin!

Työhyvinvointi ja hyvä asiakaskokemus kulkevat käsikädessä?

Uskon, että hyvinvoiva työntekijä pystyy kuin itsestään tarjoamaan paremman asiakaskokemuksen ja tukee organisaatiotamme kilpailu- sekä uudistumiskykyisyydessä. Työhyvinvoinnin kehitystä ei tehdä yhdessä yössä, eikä siihen ole ”poppaskonsteja”. Se on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii yhteistyötä ja myönteistä asennetta ihan meiltä kaikilta. Hyvää työpäivää ja Turvallista työpäivää -ohjelmamme jatkuvat vielä vuosia ja tulokset näkyvät vähitellen – kun vaan olemme itse avoimia niitä näkemään. Hyvää työpäivää!

 

 

 

 


Lisää blogiartikkeleita

Autismikirjon henkilöiden pelkojen hoito

Asiantuntijablogi - 04.09.2018

Anna Vuorivirta, johtava psykologi


Kirjoitin tieteellisen artikkelin aiheesta pelkojen hoito autismikirjon häiriöissä. Artikkeli julkaistiin Käyttäytymisanalyysi ja –terapia (1-2, 2018)...

Lue lisää >

Boosti antoi uuden suunnan työttömien nuorten elämään

Asiantuntijablogi - 16.08.2018


Rinnekodin Helsingin nuorten kevään 2018 Boostia duuniin! -ryhmässä aloitti yhteensä 15 työtöntä 19-29-vuotiasta nuorta. Boostilaiset saivat ryhmästä ...

Lue lisää >

Kehitysvammaisten lasten koettujen käytöshäiriöiden väheneminen Hetki -vertaisryhmämallilla herätti kiinnostusta Ateenassa

Asiantuntijablogi - 13.08.2018

Jael Virtanen ja Varpu Tyyskä-Korhonen, Hetki -hanke


Hetki -hanke (2017-2019) kehittää toimintatutkimuksena vertaisryhmämallia kehitysvammaisen lapsen haastavasta käyttäytymisestä kuormittuneille perheil...

Lue lisää >


Vuorovaikutuksen voima

Minttu Sauna-aho, johtava puheterapeutti

Asiantuntijablogi - 07.11.2017


Moniulotteisia muutoksia

Markku Niemelä, Sosiaalipoliittinen neuvonantaja

Asiantuntijablogi - 07.04.2017