LAHJOITA! AJANKOHTAISTA BLOGIT RINNEKOTI 90v OTA YHTEYTTÄ


Kehys-blogi

<   KAIKKI BLOGIT

Kehys-blogi

KEHYS-blogissa Rinnekodin asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista asioista ja Rinnekodin kehittämisestä.

Kehitämmekö Sote-alalla ongelmia vai ratkaisuja?

Kehys-blogi - 21.04.2016


Linda Laatikainen, palvelutoiminnan johtaja


”Ette valitettavasti täytä KELA:n kriteerejä. Tämä ei ikävä kyllä kuulu meidän vastuualueellemme, vaan teidän tulee ottaa yhteyttä kollegaani. IT-järjestelmämme eivät valitettavasti keskustele keskenään. Seuraava vapaa aika on 6 kuukauden päästä. Internet-yhteytemme ovat tänään poikki. Kotinne ei täytä tilavaatimuksiamme, joten pyyntöänne ei voida toteuttaa. Ymmärrän, että kylässänne olisi lääkäri, mutta pyydän teitä käyttämään taksikorttianne ja matkustamaan 50km päässä olevaan kaupunkiin hoitoon.”

Kuulostavatko nämä lausahdukset Suomen sote-maailmasta tutuilta? Onko sinua pompoteltu maailman hajautetuimman sote-järjestelmän uhrina?

Kehittämistyö sote-alalla on jatkuvien ongelmien löytämistä. Mitä innokkaammin pyrkii kehittämään, sitä useampaan siiloon, kriteeriin, rajoitukseen, vaatimukseen, oletukseen ja lakipykälään törmäämme. Tämä on sote-alan kehittäjän arkea. Menestyksen salaisuus on asiakaslähtöinen, sinnikäs ja ratkaisukeskeinen asenne tilanteesta riippumatta.

Rinnekodissa lähdemme liikenteeseen asenteella ”asiakas on aina oikeassa”. Tämä asenne edistää nykyisten ja uusien palvelujen kehittämistä asiakkaan toiveista ja tarpeista lähtien. Vertauksena voisi käyttää esimerkiksi Lontoon kuuluisaa Harrods-kauppaa. Sieltä voi kuulemma ostaa mitä tahansa – vaikka elävän norsun. Tämä asiakaslupaus varmistaa, että Harrods vastaa asiakkaiden tarpeisiin, vaikka niiden toteuttamiseen liittyisi vaativiakin esteitä.

Kehitysvammapalvelujen kehittäjänä Rinnekodilla on erityisen tärkeä rooli ennakoida ja tulkita asiakkaiden tarpeita. Osa asiakkaistamme ei kykene täysin kommunikoimaan omia toiveitaan tai tarpeitaan. Toisaalta asiakkaan suullisesti tai kirjallisesti kertoma tarve ei aina ole se, joka johtaa isoimpiin kehitysloikkiin. Sen sijaan Rinnekodin täytyy alansa uranuurtajana uskaltaa olla rohkea ja ehdottaa askelta rohkeampaa ratkaisua kuin asiakas itse pyytää. Harrodsin asiakaslähtöinen kehittämisajatus toi tavarataloon Britannian ensimmäiset liukuportaat. Näitä asiakkaat eivät olleet osanneet pyytää itse – ja alussa niistä hermostuneille asiakkaille piti tarjota portaiden huipulla hajusuolaa ja konjakkipaukkuja. Osa asiakkaista saattoi jopa jättää kyseisessä kaupassa käymättä pelottavien portaiden vuoksi. Jälkeenpäin kiittelemme kuitenkin kaikki kauppojen liukuportaita pitkän ostospäivän päätteeksi, kun painavia ostoskasseja on kerääntynyt.

Sekä YK:n yleissopimuksen että uuden sosiaalihuoltolakimme kantavana ajatuksena on osallisuus ja yhteisöllisyys. Pyrimme jokaisen asiakkaan kohdalla arvioimaan yksilöllisesti, miten hän voisi entistä enemmän osallistua yhteiskuntaa, omista asioista päättämiseen ja ikätovereiden mukaiseen hyvään elämään. Välillä tämä tavoite tarkoittaa, että Rinnekoti tuo keskusteluihin hyvinkin raflaavia käytännön ehdotuksia itsenäisemmän, omannäköisen elämän ja kokonaisvaltaisemman valinnanvapauden toteuttamiseksi. Alan kehittäjänä tehtävämme on ravistella sote-alan siiloja, jäykkiä rakenteita ja ongelmien verkostoja. Monessa tilanteessa on helpompaa ja turvallisempaa pohtia ”miksi Matti ei voi asioida lähikaupassa tai asua omassa kodissa” kuin ”miten voisimme tukea Mattia ja muovata hänen ympäristöään siten, että hän voisi tulevaisuudessa elää enemmän ikätovereidensa kaltaista elämää”. Myös vammaisella on oikeus kokea jännitystä kämppäkavereiden kanssa muutosta omaan kotiin ja onnistumisen riemua, kun ensimmäinen yö ilman vierihoitajaa tai äitiä sujuu ilman merkittäviä kommelluksia. Tämä tavoite saattaa olla monella vaikeavammaisella kaukana tulevaisuudessa, mutta tavoitteet kannattaa asettaa korkealle: Jos kurkottaa tähtiin saattaa päätyä kuuhun matkan varrella!


JAA:

Lisää blogiartikkeleita

Asiakaskokemuksen jäljillä

Kehys-blogi - 20.12.2016

Sirpa Granö, kehittämisjohtaja


Asiakaskokemuksen mittaaminen on noussut suuren kiinnostuksen kohteeksi viime aikoina eri palveluissa. Kännykkään ja sähköpostiin tulee palautekyselyj...

Lue lisää >

Harvinaissairaat kaipaavat tietoa ja vertaistukea diagnoosista riippumatta – tai vaikka diagnoosia ei olisikaan

Kehys-blogi - 13.12.2016

Elina Rantanen, Kehittämisjohtaja


Kun perheessä on harvinainen sairaus, on tarve tiedolle ja tuelle erityisen suuri. Asiantuntemusta sairaudesta on vähän, joten se kaikki on perheelle ...

Lue lisää >

Mikä mahtaa olla PIMD?

Kehys-blogi - 29.08.2016

Emmi Tuomi, johtava psykologi


Maailman kehitysvamma-alan tieteellisen tutkimuksen järjestö IASSIDD kokoontui Australian Melbournessa elokuussa 2016. Kongressin kuluessa minusta tul...

Lue lisää >


Moniulotteisia muutoksia

Markku Niemelä, Sosiaalipoliittinen neuvonantaja

Kehys-blogi - 07.04.2017


Tänään on juhlapäivä

Rinnekodin työllistymistä ja osallisuutta edistävien palvelujen väki

Kehys-blogi - 22.08.2016