4.8.2021

Mitä työllistymisen ja osallisuuden palveluiden ohjaajan työ käytännössä on? 

Netissä törmäät työpaikkailmoitukseen, jossa sanotaan ”Ohjaajana työskentelet asiakkaan vierellä ja rinnalla: suunnittelet toiminnan sisältöä, tuet asiakkaan etenemistä tavoitteita kohti jäsennellyn päiväohjelman puitteissa ja kirjaat tehdyt toimet. Toiminnan suunnittelussa saat käyttää omia erityistaitojasi”. Rinnekodilla ohjaajana työllistymisen ja osallisuuden palveluissa ohjaajana työskentelevä Henriikka Ervelius kertoo blogissa käytännön esimerkein, mitä tuolla kaikella tarkoitetaan. 

Viisi henkilöä ulkona järven rannalla terassilla.

Ohjaaja Henriikka Ervelius ulkoilemassa asiakkaiden kanssa.

Työskentelen ohjaajana työllistymisen ja osallisuuden palveluissa Toimintakeskus Lyylissä Tampereella. Asiakkaamme ovat aikuisia kehitysvammaisia ja autisminkirjon henkilöitä. Vaikka on totta, että jokainen päivä on erilainen, on silti niin asiakkaiden kuin henkilökunnan eduksi, että tietyt rutiinit toistuvat.

Aloitan päiväni saapumalla töihin kahdeksaksi. Yksi ohjaajistamme on tullut seitsemään vastaanottamaan ensimmäiset asiakkaat. Aamun ensimmäisen tunnin aikana käymme muiden ohjaajien kanssa läpi päivän ohjelman. Autan asiakasta aamupalalla ja laitan aistihuoneeseen hennon vaaleanpunaisen valon sekä rauhallisen musiikin, joista yksi asiakkaani on kertonut tykkäävänsä. Meidän yksikössämme toiminta on jaettu kahdelle eri puolelle ”isolle ja pienelle”. Pienellä puolella asiakkaat ovat joko yksilöohjattavia tai kahden-kolmen hengen pienryhmässä, mikä mahdollistaa henkilökohtaisemman ohjauksen ja vähemmän aistiärsykkeitä. Isolla puolella asiakkaiden tuen tarve vaihtelee, mutta suurin osa toiminnoista tehdään ryhmässä.

Yhdeksältä on vuorossa päivänaloitus. Kun kirjoitan tätä tekstiä, olen ohjaajana isolla puolella. Minulla ja ohjaajaparillani on tänään kuusi asiakasta ohjattavana. Jokaisella asiakkaalla on omat tavoitteet, joiden mukaan heidän osallistumisensa eri tiimeihin ja toimintaan on mietitty yhdessä palvelua suunniteltaessa. Autan yhden asiakkaan seisomatelineeseen. Seisomateline on apuväline, jolla tuetaan pyörätuolin käyttäjän pystyasentoa. Toinen asiakkaistamme kertoo iPadin avulla päivän ohjelmasta, säästä ja uutisista. Olemme harjoitelleet asiakkaan kanssa päivän aloituksen ohjaamista pian kaksi vuotta ja nyt asiakas toimii tilanteessa itsenäisesti. Keskustelemme myös kuulumisista sekä päivän suunnitelmista. Yksi asiakkaistamme kertoo sähköisen kommunikaatiokansionsa avulla, että haluaisi saunoa illalla. Ohjaajaparini tukee keskustelua esittämällä asiakkaille tarkentavia kysymyksiä sekä kannustamalla vastavuoroiseen keskusteluun.

Päivän aloituksen jälkeen kerron asiakkaille, että aloitamme teatteritiimin kymmenen minuutin tauon jälkeen. Asetan TimeTimer kelloon ajan. Se auttaa meitä kaikkia hahmottamaan ajan kulkua. Kellon piipatessa tauko on ohi ja olen ehtinyt laittaa tarvittavat materiaalit valmiiksi. Ohjaajaparini on auttanut asiakasta vessassa ja laittanut yhdelle asiakkaista kuvat henkilökohtaiseen päiväohjelmaan.

Omien erityistaitojen hyödyntäminen

Omat erityistaitoni ohjaajana ovat luovat menetelmät kuten teatteri sekä teknologian ja median hyödyntäminen työskentelyssä. Minulla on vastuu suunnitella teatteritiimin ja mediatiimin sisältö asiakkaiden toiveiden pohjalta. Apua ideointiin saan myös muilta ohjaajilta. Pidämme noin kerran kuussa yhteisen suunnitteluhetken, missä mietimme asiakaskokouksista nousseiden ideoiden toteuttamista. Keväällä teatteritiimiläiset ovat toivoneet teatteriesityksen valmistelua ja esittämistä. Koronatilanteen vuoksi olen ehdottanut asiakkaille videotaideteoksen tekoa. Asiakkaat innostuivat ideasta ja suunnittelimme kuvakäsikirjoituksen. Tänään käymme käsikirjoitusta läpi ja jaamme roolit. Mediatiimiläisten kanssa voimme etukäteen harjoitella kameran käyttöä ja miettiä eri kuvauspaikkoja. En ole media- tai teatterialan ammattilainen, mutta tutkimalla ja kokeilemalla on saatu asiakkaiden kanssa paljon hienoja juttuja aikaan!

Teatteritiimi kestää tunnin, jonka jälkeen siirryn keittiölle mittaamaan ruokien lämpötiloja ja jakamaan annoksia. Koronan vuoksi me ohjaajat ruokailemme yksin erillisessä tilassa. Ruokatauon aikana ehdin hyvin koota ajatuksia aamupäivän tiimeistä ja orientoitua loppupäivän toimintaan. Ruokailtuani ohjaan asiakkaita viettämään taukoa ja juttelen hetken erään asiakkaan tulevasta muutosta. Käymme yhdessä läpi, mitä kaikkea jännää uuteen elämäntilanteeseen liittyy. Kirjaan asiakastietojärjestelmään asiakkaiden tietoihin heidän tavoitteidensa mukaisesta toiminnasta aamupäivältä. Yksi asiakkaista on ollut hiljainen ja vetäytyvä päivän aikana. Kirjaan hänen tietoihinsa huomioni käyttäytymisen muutoksesta, koska se on hyvä ottaa huomioon asiakkaan osallistumista miettiessä.

Vaikuttamista osallisuuden toteutumiseen

Meillä ohjaajilla on yksikössä omia vastuualueita. Minä olen kirjaamis- ja Pato-vastaava (palveluiden toteuttamisen suunnitelma) sekä siivousvastaava. Perehdytän uudet työntekijät kyseisiin asioihin, osallistun vastuualueiden mukaisiin koulutuksiin ja tuon tietoa muulle tiimille. Olen saanut itse vaikuttaa minulle annettuihin vastuualueisiin ja koen ne mieleisiksi.

Iltapäivällä lähdemme ulos. Autan asiakkaita pukeutumisessa sekä kerron yhdelle asiakkaalle kuvien avulla, että menemme ensin ulos ja tulemme sen jälkeen välipalalle. Ulkoilen kolmen asiakkaan kanssa. Työnnän yhtä pyörätuolissa, yksi asiakas kävelee rollaattorilla vieressäni ja kolmas itsekseen takanamme. Juttelemme asiakkaiden kanssa keväästä ja kaikesta, mitä olisi hauskaa vielä ennen kesälomaa Lyylissä tehdä.

Ulkoilun jälkeen laitan kahvin tippumaan, mehun kannuun ja välipalan tarjolle. Istahdan pöytään juttelemaan asiakkaiden kanssa. Haen vielä tietokoneen ja tarkastan sähköpostit. Olemme saaneet pyynnön lehtihaastatteluun. Kysyn asiakkailta heidän mielipidettään ja vastaan, että olemme kiinnostuneita haastattelusta. Laitan vastaukseksi sopivia aikoja. Työpäiväni loppuu tänään kello 14.00.

Olen iloinen siitä, että työpäiväni pitää sisällään hyvin arkisia asioita ja kohtaamisia. Toisaalta rakastan myös uuden luomista, asioiden ratkaisemista ja pohtimista. Koen, että pääsen työlläni vaikuttamaan yksittäisen ihmisen elämään, mutta myös laajemmin kehitysvammaisten sekä autismikirjon henkilöiden osallisuuteen yhteiskunnassa. Saan työskennellä täysin omalla persoonallani, olen räiskyvä ja innostava ihminen. Parasta työssäni on asiakkaideni tai muiden ohjaajien onnistumiset ja totta kai myös ne omat. Niiden ilon hetkien jakaminen ja hymyt.

Rinnekodilla on nyt tarjolla ohjaajan paikkoja työllistymisen ja osallisuuden yksiköissä . Voit hakea yhdellä hakemuksella kaikkiin avoimiin työpaikkoihin ja sinulle ehdotetaan sopivaa yksikköä kokemuksesi ja toiveidesi perusteella. Kannattaa tulla Rinnekodille töihin! Meillä porukka on oikeasti töissä ihmistä lähellä ja sydän mukana.

Aiheeseen liittyvät