15.2.2021

Asiakkaat ja ammattilaiset äänessä -podcast, osa 1

Rinnekoti on käynnistänyt Asiakkaat ja ammattilaiset äänessä -podcast-sarjan. Sarjassa ajatuksiaan pääsevät jakamaan kehitysvammaiset ja autisminkirjon henkilöt sekä heidän ohjaajansa eli ammattilaiset, jotka työskentelevät kehitysvamma-alalla. Nyt julkaistussa ensimmäisessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustilanteista ja asiakkaiden kohtaamisesta.

Kuuntele podcast tästä

 

Podcastiin rekrylähettiläs Matleena Myllyrinne haastatteli Toimintakeskus Lyylin asiakkaita Sari ja Arttua ja kysyi heiltä, millaisia asioita he arvostavat ohjaajissa. Lisäksi kuullaan, miten he kokevat tulevansa kohdatuiksi arjessa.

Ohjaajat Miia Seppänen ja Mikko Heino kertovat, millaisia vuorovaikutustilanteita heille on jäänyt työurallaan mieleen –mitkä tekijät mahdollistavat onnistuneen vuorovaikutuksen ja toisaalta millaisia haastavat vuorovaikutustilanteet voivat olla ja mistä ne johtuvat.

Lopuksi vielä asiakas Juha Vainio pohtii Matleenan haastattelussa sitä, miten hänen mielestään kehitysvammaisia henkilöitä yhteiskunnallisella tasolla kohdellaan.

– Ensimmäisestä jaksosta tuli todella upea kokonaisuus. On hienoa päästä kuulemaan asiakkaidemme ajatuksia heidän arjestaan ja siitä, mitä he ajattelevat esimerkiksi ohjaajista, joiden kanssa kohtaavat päivittäin. Ammattilaisten ajatuksia työstä ja heidän intoaan oppia työstä useidenkin työvuosien jälkeen kuuntelee myös mielenkiinnolla. Työ on hyvin asiakaslähtöistä ja se onkin usein työntekijöillemme tärkeä asia työssä, Myllyrinne kertoo.

Asiakkaat ja ammattilaiset äänessä -podcast ilmestyy kevään ajan kerran kuukaudessa. Sinäkin voit osallistua podcastin tekemiseen kertomalla mistä aiheesta haluaisit kuulla puhuttavan ja laittamalla kysymyksesi sähköpostitse osoitteeseen: matleena.myllyrinne@rinnekoti.fi.

Aiheeseen liittyvät