25.6.2020

Poikkeuksellinen kevät työllistymisen ja osallisuuden palveluissa

Maailman terveysjärjestön WHO kertoi koronaviruksen muuttuneen pandemiaksi 11.3. Pandemia tarkoittaa maailmanlaajuiseksi levinnyttä epidemiaa. Jo 16.3. Rinnekodin toimintakeskusten, joissa tarjoamme asiakkaillemme työllistymisen ja osallisuuden palveluja, toimintaa supistettiin, jotta koronaviruksen leviämistä voitiin ehkäistä. Keskeytys tehtiin viranomaisten ja suurimman tilaajamme suosituksesta. Palvelut siirrettiin kuntien kanssa neuvotellen kotiin vietäväksi palveluiksi Rinnekodin asumisyksiköihin, joihin suurin osa 150 työllistymisen ja osallisuuden työntekijästä oli siirtynyt. Asiakkaille tehtiin henkilökohtaiset suunnitelmat päiväaikaisen toiminnan toteuttamisesta ja palveluidemme uudenlainen korona-kevään arki oli käynnistynyt.

Aloitimme nopeasti pohdinnan siitä, miten etäpalveluita voitaisiin hyödyntää myös työllistymisen ja osallisuuden palveluissa. Kornetin työhönvalmennuksessa kokeiltiin erilaisia ratkaisuja ja tuotteistettiin sekä yksilöllinen että ryhmässä toteutettava vammaisten työtoiminta ja työhönvalmennus. Osallisuuden palveluihin kehitimme kaksi kertaa päivässä järjestettävän vuorovaikutteisen etälivelähetyksen, jota pilotoimme yhdessä Espoon vammaispalveluiden kanssa. Kokemukset olivat hyviä ja lähetyksiä jatkettiin myös pilotoinnin jälkeen. Lähetykset pyörivät edelleen kesätaukoomme asti ja jatkuvat uudenlaisina hybridipalveluina myös syksyllä. Kaikista suosituimpia ovat olleet erilaiset musiikkiin liittyvät lähetykset. Biisipajasta tuli hitti. Etälive-lähetyksissä sävellettiin ja sanoitettiin kevään aikana monta omaa biisiä oopperasta räppiin. Muina teemoina ovat pyörineet muun muassa lukunurkkaus, luova liikkuminen ja tietovisailu. Loppukeväästä aloimme tarjota myös omaa lähetystä eläkeikäisille, kun perinteiset eläkeikäisten kerhot ovat olleet tauolla.

Ryhmädynamiikka voi syntyä myös etänä

Osallisuuden tukemista on joutunut pohtimaan etäpalveluissa ihan uudella tavalla. Etälivelähetyksissä välittömään vuorovaikutukseen kannustettiin esimerkiksi pyytämällä osallistujia pitämään mikrofonit ja webbi-kamerat auki. Alun kokemusten jälkeen ilmeni, mikä etänä toimii ja mikä ei. Asiakkailta myös kysyttiin jatkuvasti palautetta, jonka mukaan suunnitelmia muokattiin. Etänä toteutettavissa palveluissa toiminnan tulee olla asiakkaita koskettavaa ja heille mielekästä. Vähitellen ruudun takana olevat kasvot tulivat vetäjälle tutuksi ja suuri positiivinen yllätys oli se, kuinka ryhmädynamiikka voi syntyä ja kehittyä myös etänä pidettävissä tuokioissa ja asiakkaisiin pystyy tutustumaan myös etänä. Etätoimintaa ohjatessa pystyy asiakkaat huomioimaan myös yksilöllisesti, esimerkiksi heidän yksilölliset tarpeet kommunikaatioasioissa. Osallisuus on saanut uusia muotoja ja varmasti koronakevään aikana monille etälivelähetyksen asiakkaille on ollut tärkeää nähdä päivittäin ruudun välityksellä kavereita ja ohjaajia.

Pitkin korona-kevättä mediassa on keskusteltu siitä, että koronan jälkeen tulee jonkinlainen uusi normi. Vaikka palvelumme taas kesätauon jälkeen käynnistyvät normaalisti, on meidän pohdittava, mitä tuo uusi normi tarkoittaa. Varmasti tarkempia hygieniakäytäntöjä, mutta myös etäpalveluita, jotka voivat jatkossakin korvata tai täydentää asiakkaan työllistymisen ja osallisuuden palveluja. Yhä tiiviimpää ja parempaa yhteistyötä asumisyksiköiden kanssa, jossa työntekijämme ovat olleet lainassa ja paraatipaikalta päässeet seuraamaan, minkälaista on asiakkaidemme arki kotona ja minkälaisia hyviä käytänteitä voisi meidänkin palveluihin olla lainattavissa. Etäyhteyksien helppous ja saavutettavuus tullaan varmasti hyödyntämään myös koulutuksissa, palavereissa ja toimintakeskusten välisessä yhteistyössä. Kun huhtikuun alussa pidimme koronainfon asiakkaillemme etäyhteyksillä, oli kokemus niin loistava, että päätimme saman tien jatkaa yhteisiä infoja vaikka koronasta jossain vaiheessa pääsemmekin.

Poikkeuksellista kevättä on nyt ollut takana kohta kolme ja puoli kuukautta. Lämpimästi kiitän työntekijöitämme, jotka ovat olleet uudenlaisessa tilanteessa ja ketterästi sopeutuneet muuttuviin tilanteisiin ja kehittäneet palveluitamme. Kiitän myös yhteistyökumppaneitamme, jotka ovat lähteneet nopeasti keskustelemaan, kuinka asiakkaiden turvallinen ja mielekäs arki poikkeuksellisessa tilanteessa rakennetaan.

Heinäkuussa lepäämme neljä viikkoa ja sitten tapaamme taas! Toimintakeskukset ovat kesätauolla 6.-31.7.

 

Kirjoittaja Anna Eskola on Rinnekodin työllistymisen ja osallisuuden palveluiden johtaja

 

Lue lisää etäpalveluistamme

Aiheeseen liittyvät