AJANKOHTAISTA BLOGIT OTA YHTEYTTÄ ANNA PALAUTETTA



Nosto

Palvelumuotoilulla tunteiden ytimeen

Rinnekoti käynnistää yhteistyön digitaalisia palveluja kehittävän ja rakentavan Futuricen kanssa. Yhteistyönä toteutettavan Tunne-projektin tavoitteena on oppia käyttämään palvelumuotoilua yhtenä ketterän kehittämisen välineenä.

Tunne-projektin taustalla on tahtotila ymmärtää syvemmin Rinnekodin asiakkaiden ja työntekijöiden välistä kokemusta, erityisesti vuorovaikutusta ja tunteita. Omien tunteiden johtaminen ja ymmärtäminen, mutta myös asiakkaiden tunteiden ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää arjessa.

Asiakkuus- ja myyntijohtaja Jaana Laaksonen kertoo, että Rinnekoti on nyt luomassa ja kehittämässä asiakkaiden ja työntekijöiden kuunteluun uusia käytäntöjä.

- Toivomme, että palvelumuotoilun keinoin pystymme syventämään tietoisuuttamme ja vahvistamaan osaamistamme asiakaskokemuksen eri osa-alueista ja vaikuttavuudesta. Etsimme havainnointien ja haastattelujen kautta asiakkaan ja työntekijän välisen vuorovaikutuksen avain- ja kiputilanteita, joihin voidaan vaikuttaa ja tuoda uusia ratkaisuja tai systemaattisempia toimintatapoja. Tunne on kovin mielenkiintoinen ja monimerkityksellinen sana, tunteet ovat aina osa meitä ja läsnä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, Laaksonen kiteyttää.

Futuricelta projektiin osallistuu kaksi palvelumuotoilijaa, Senior Service Designerit Mia Muurimäki ja Aino Maijala. Palvelumuotoilu lähtee liikkeelle ongelmakentän ymmärtämisestä siten, että sieltä voidaan poimia yksi oleellinen kysymys, johon etsitään vastausta.

- Palvelumuotoilun konseptiin kuuluu, että aluksi ei tiedetä, mitä ei tiedetä. Melko nopeasti havainnoinneista pääsemme kuitenkin asian ytimeen ja etsimään ratkaisuja. Yhteistyö Rinnekodin kanssa on meille melko uudenlaista, sillä yleisimmin palvelumuotoilua käytetään esimerkiksi liiketoiminnan prosessien kehittämiseen. Nyt tekemämme työ on kuitenkin ehdottoman tärkeää, ja toivottavasti pystymme löytämään ihmisten arkea auttavia ratkaisuja, Aino Maijala kertoo.

-  Apu tai ratkaisu voi löytyä digitaalisuudesta tai jostain käytännön muutoksesta. Oma kosketuspintamme kehitysvamma-alaan on ohut, mutta onneksi saamme tehdä yhteistyötä Rinnekodin ammattilaisten kanssa, jotta pääsemme parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Mia Muurimäki lisää.

Tunne-projektin design tiimin muodostaa Muurimäen ja Maijalan lisäksi viisi Rinnekodin työntekijää.

Lisätietoja:

Nadja Delcos
Tunne-projektin projektipäällikkö, Rinnekoti
puh. 050 406 9922

Mia Muurimäki
Senior Service Designer, Futurice
puh. 040 722 6741

Aino Maijala
Senior Service Designer, Futurice
puh. 050 431 8775


 

Lisää tarinoita