4.1.2022

Valinnanmahdollisuudet vahvistavat yhteisön jäseneksi kuulumisen tunnetta

Diakonissalaitoksen vastuullisuusohjelma koostuu kolmesta pääalueesta: ilmastokestävyydestä ja resurssitehokkuudesta, yhdenvertaisuuden vahvistamisesta sekä yhteisöllisyydestä. Asiakkaiden osallisuus, valinnanmahdollisuudet sekä osallistuminen päätöksentekoon on tärkeä osa yhdenvertaisuuden vahvistamista. Kysyimme Toimintakeskus Heikkilän ja Toimintakeskus Nyyttipuiston asiakkailta ja ohjaajilta, miten esimerkiksi valinnanmahdollisuudet näkyvät arjessa.

Toimintakeskus Heikkilässä on leivottu joulupipareita. Ohjaaja Mia Ekström oli etukäteen miettinyt, että vuorossa olisi sämpylöiden leivontaa, mutta Noora totesi, ettei halunnutkaan leipoa sämpylöitä vaan ennemmin pipareita. Hyvinkin arkinen päätöksentekotilanne, jollaisia Mia Ekström kertoo tulevan eteen asiakkaiden kanssa päivittäin.

”Asiakasta ja hänen toiveitaan kuunnellaan siitä lähtien, kun hän saapuu toimintakeskukselle aamulla ja aina kunnes hän lähtee iltapäivällä kotiin. Jokaisen päivä alkaa yksilöllisellä aamuinfolla, jossa asiakkaat tekevät valintoja päiväohjelmaan, mutta päivän aikana kuuntelemme tarkkaan fiiliksiä ja tarvittaessa muokkaamme sisältöjä”, Ekström selventää.

Leivonnan lisäksi Nooran päivään on tänään kuulunut mm. ulkoilua ja kuvien katselua tabletilta. Ulkoilussa Noora on itse saanut päättää reitin ja tänään käytiin katsomassa Posti-Patea. Vastassa olikin iloinen yllätys – muumin kuvilla varustettu tervehdys.

”Tykkään myös itse askarrella”, Noora mainitsee.

Arjen pienten valintojen ja päätöstenteon lisäksi kuulostelemme tietenkin myös pitkän tähtäimen toiveita ja lähdemme niitä yhdessä asiakkaiden kanssa toteuttamaan, kertoo ohjaaja Mia Ekström.

Lyhyen ja pitkän tähtäimen toiveita

Yksilöllinen ohjaus onnistuu helposti Toimintakeskus Heikkilässä ja siitä yksikössä ollaankin ylpeitä. Aikaa löytyy arjessa asiakkaiden kuunteluun ja havainnointiin ja myös asiakkaat itse kokevat, että heidän on helppo kertoa omista toiveistaan ohjaajille.

”Tunnemme asiakkaat todella hyvin ja pystymme siten tukemaan heidän päätöksiään. Havainnointi arjessa on tärkeää. Arjen pienten valintojen ja päätöstenteon lisäksi kuulostelemme tietenkin myös pitkän tähtäimen toiveita ja lähdemme niitä yhdessä asiakkaiden kanssa toteuttamaan”, Ekström summaa.

Noora itse muistelee, että viimeksi kesällä hänen toiveensa vierailla Helsingissä pilailupuodissa toteutui.

”Pilailupuoti on Helsingissä Siltavuodenkadulla, sen pitkän sillan kupeessa. Menimme sinne ohjaajan kanssa taksilla. Tykkään käydä siellä, koska siellä on kivaa”, Noora muistelee ja kertoo yhdessä ohjaajan kanssa, että uusi reissu puotiin on jo suunnitteilla ensi vuoden puolelle.

”Päivittäin on hetkiä, jolloin ohjaajalle voi kertoa asioita. Se on hyvä”, Noora toteaa.

Valintojen tekeminen ei aina ole helppoa

Toimintakeskus Nyyttipuistossa asiakkaat Sami ja Emmi kertovat henkilökohtaisten valintojen lisäksi myös siitä, miten toimintakeskuksessa päätöksiä tehdään yhdessä. Perjantaipaltsut ovat foorumeita, joihin kaikki kokoontuvat yhdessä ja jossa käydään läpi tulevan viikonlopun ja seuraavan viikon tekemiset. Paltsussa myös päätetään asioista, mikäli sellaisia asioita on agendalla.

”Välillä päätösten tekeminen on helppoa ja välillä vaikeaa. Vaikeaa silloin, jos pitää enemmän miettiä”, Sami muun muassa kertoo.

Tilaisuuksia sekä yhteisille päätöksille että omien henkilökohtaisten ideoiden ja valintojen esittämiselle on helposti löydettävissä joka päivä. Emmistä ja Samista tuntuukin, että heitä kuunnellaan Toimintakeskus Nyyttipuistossa.

”Kerran katsoimme Lumikin televisiosta. Nyt toivoin retkeä joulukirkkoon”, Emmi kertoo omista toiveistaan.

Asiakkaiden toiveista toteutui myös viime kesänä Nyyttipuiston kesäfestivaalit. Aurinkoisesta kesästä jäi mieleen myös kesäpelien kuten mölkyn pelaaminen ulkona.

”Keskustelimme niistäkin, miten toiveet toteutuvat. Hyvinhän ne menivät”, Sami naurahtaa.

Tilaisuuksia sekä yhteisille päätöksille että omien henkilökohtaisten ideoiden ja valintojen esittämiselle on helposti löydettävissä joka päivä. Asiakkaat kertovat, että heitä kuunnellaan Toimintakeskus Nyyttipuistossa.

Kommunikaatiokeinot mukana päätöksenteon tukemisessa

Erityisohjaaja Daffeh Dembo kertoo Toimintakeskus Nyyttipuistossa erilaisten kommunikaatiomenetelmien käytön korostuvan päivittäin. Käytössä on monia erilaisia menetelmiä asiakkaiden moninaisista kommunikointitavoista johtuen. Kuten Heikkilässä, myös Nyyttipuistossa on vahvuutena se, että ohjaajat tuntevat asiakkaat monesti jopa useiden vuosien takaa.

Ohjaajat varmistavat, että jokaisen asiakkaan mielipide kuullaan päätöksenteossa, mutta aina se ei välttämättä ole kovin helppoa.

”Esimerkiksi perjantaipaltsuissa ohjaajat käyvät kysymässä mielipiteen jokaiselta asiakkaalta. Aina se ei ole mahdollista, koska on myös asiakkaan oma valinta, mihin asioihin hän haluaa sanoa mielipiteensä ja mihin ei. Ketään ei voi pakottaa”, Daffeh toteaa.

Daffehista on kuitenkin hienoa, että yksikössä osallisuuteen ja valinnanmahdollisuuksiin on kiinnitetty paljon huomiota, koska vain sen mahdollistamalla asiakkaatkin kokevat itsensä tärkeäksi yhteisön jäseneksi. Virallisempien foorumeiden lisäksi tärkeää on myös löytää arjesta vapaamuotoisia hetkiä kuulla ja olla asiakkaiden kanssa, myös kahden kesken.

”Monesti ruokailutilanteet ovat hetkiä, jossa aika vapaamuotoisestikin voimme asiakkaiden kanssa jutella ja niissä asiakkaat monesti tuovatkin ideoitaan esille. Kaikki toiveet kuullaan ja niitä lähdetään sitten yhdessä eteenpäin työstämään”, Daffeh kertoo.

Aiheeseen liittyvät